Nazwa pola |
Treść |
||
Nazwa przedmiotu po
polsku |
Metodyka nauczania
filozofii |
||
Nazwa przedmiotu po
angielsku |
Methodics of Philosophical Education |
||
Jednostka
prowadząca |
Instytut
Filozofii |
||
Liczba godzin |
50 |
||
Forma/typ zajęć |
konwersatorium |
||
Wymagania wstępne |
Wymagania formalne |
Ukończone
studia wyższe (licencjat albo magisterium) Przygotowanie
pedagogiczne |
|
Założenia wstępne |
-
podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki -
umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. |
||
Skrócony opis
przedmiotu |
Zajęcia
poświęcone są prezentacji i praktycznej znajomości dydaktycznego aspektu
filozofii. Od początku swojego powstania filozofia rozumiana jest jako proces
kształcenia i wychowania (pajdeja). Stad systemy
filozoficzne zawierają elementy metodyki, które dają się wykorzystać w procesie
nauczania filozofii w szkołach różnego stopnia. W trakcie zajęć te właśnie
elementy historycznie i systemowo zróżnicowane zostaną omówione i
przećwiczone praktycznie. |
||
Pełny opis
przedmiotu |
Zostaną
omówione następujące tematy: -
Mądrość i umiłowanie mądrości. -
Filozofia jako sztuka zadawania pytań -
Co to jest problem filozoficzny, i jak go rozpoznać? -
Problem śmierci. -
Problem życia -
Nowoczesne kłopoty z tożsamością -
Podmiotowość a tożsamość -
Panowanie nad sobą -
Filozofia dla dzieci -
Czy filozofia uczy myśleć? -
Filozoficzne metody i metodyka filozofii. -
Filozofia w szkole – kontekst krajowy i międzynarodowy -
Dyskusja i dialog, perswazja-przemoc Udział w kursie
wymaga szacunkowo: A/ uczestnictwo
w spotkaniach: 50 godz. B/ zapoznanie
się z materiałami: 60 godzin C/ przygotowanie
do zaliczenia: 30 godzin |
||
Zakres
poszczególnych tematów |
Zakres
poszczególnych tematów zostanie skonkretyzowany w ramach następujących zajęć
warsztatowych: Temat
wiodący: ”Kto
to jest filozof?” Wiedza
a umiejętności. Nauczyciel filozofii. Relacja Mistrz-uczeń. Temat
wiodący: „Kto
pyta nie błądzi” Pytania
filozoficzne i pytania naukowe. Pytania filozoficzne w literaturze. Metody
ich rozpoznawania i znaczenie dydaktyczne. Temat
wiodący: Co
to jest rzeczywistość i jak o niej mówić? Świat
realny i świat wirtualny. Temat
wiodący: Śmierć
i cierpienie jako przedmiot dyskursu - sposoby dydaktyzacji. Temat
wiodący: Kim
jestem? Podmiotowość a tożsamość Temat
wiodący: Jaka tożsamość? Czy
tożsamość jest wartością? Temat
wiodący: Opowiedzieć
siebie. Temat
wiodący:
O potrzebie filozofii i jak jej nauczać |
||
Efekty uczenia się |
nabyta wiedza |
Po
zakończeniu kursu słuchacz posiada wiedzę na temat: -
specyfiki nauczania filozofii -
podstawowych problemów z zakresu dydaktyki filozofii -
ich genezy i rozwoju historycznego -
głównych programów i tendencji w nauczaniu filozofii w wymiarze krajowym i
międzynarodowym |
|
nabyte umiejętności |
Po
ukończeniu kursu słuchacz potrafi: -
rozpoznać problem filozoficzny i umiejscowić go we właściwym kontekście -
dydaktyzować materiał nauczania z wykorzystaniem
narzędzi filozoficznych -
zbudować konspekt lekcji z zakresu filozofii dostosowany do właściwego
poziomu nauczania |
||
nabyte kompetencje
społeczne |
Ukończenie
kursu przyczynia się do -
dostrzegania i rozwiązywania
problemów, jakie powstają w trakcie
nauczania filozofii -
nabycia wrażliwości na indywidualne |
||
Metody i kryteria
oceniania |
- Obecność 10 % - Aktywność 20% - Praca w ramach grupy roboczej w trakcie zajęć
warsztatowych wprowadzenia, przeprowadzenie dyskusji oraz jej podsumowanie (2X 35 %) = 70% oceny
końcowej: 100%-90%= 5; 89%-80%=4+; 79%-70%=4; 69%-60%=3+; 59%-50% =3; 49%-40%=2; 39%-0= niezaliczone |
||
Sposób zaliczenia |
końcowe zaliczenie na ocenę
|
||
Punkty ETCS |
5 ETCS
A/ uczestnictwo
w spotkaniach: 50 godz. = 2 pkt B/ zapoznanie
się z materiałami: 60 godzin = 2 pkt C/ przygotowanie
do zaliczenia: 30 godzin = 1 pkt |
||
Rodzaj przedmiotu |
przedmiot podstawowy
|
||
Metody dydaktyczne |
Wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów
źródłowych, praca w zespołach |
||
Literatura |
MacIntyre, Dziedzictwo cnoty Warszawa PWN, 1996,
s. 365-401 Jostein Gaarder,
Świat Zofii rozdz. I i II M.
Eliade Joga, Nieśmiertelność i wolność Warszawa
1984, rozdz. II s. 62-115 Z.
Baumann, Socjogeneza syndromu władzy jako wiedzy; Wychowawcy i nauczyciele ludu. [W:] Z.
Baumann, Prawodawcy i tłumacze,
Warszawa 1998. M.
Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa
1993 rozdz. „Egzamin”, s. 222-233. B.
Markiewicz, Co się śni filozofom, Warszawa
2008 Cz. I rozdz. 2 i Zakończenie. Dewey,
Jak myślimy?, PWN, Warszawa 1988
cz. I Rozynek,
Czy filozofia uczy myśleć? „Biuletyn Olimpiady” Sztuka dyskutowania. [W:] B. Przybył,
J. Swianiewicz, Edukacja
filozoficzna. Myślenie krytyczne. Kielce 2002. K.
Śleziński, Dialog edukacyjny na zajęciach
z filozofii. [W:] K. Śleziński, Zarys
dydaktyki filozofii wyd. cyt. B.
Markiewicz, O potrzebie wartości, O
prawdziwych wartościach, Skąd wiemy, co jest dobre, a co złe? [W:] Porozmawiajmy. Europejskie debaty o
wartościach. Narodowe Centrum kultury 2008. http://dialog2008.pl/index.php?page=news&newsid=200 Gregory
Vlastos, Platon.
Indywiduum jako przedmiot miłości. Warszawa 1994, s. Giorgio
Colli, Narodziny
filozofii, Warszawa – Kraków 1991, s. 23-32. Fernando
Savater, Proste
pytania. Przeł. Sz. Jędrusiak. Kraków 2000,
Wstęp L.
Kołakowski, O co nas pytają wielcy
filozofowie? Thomas
Nagel, Co to
wszystko znaczy. Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii. Przeł. M. Szczubiałka. Warszawa 1993, s. 5-25. F.
Savater, Na
początek : o śmierci. [W:] Fernando Savater, Proste pytania. Przeł. Sz. Jędrusiak. Kraków 2000. Montaigne,
Jako filozofować znaczy uczyć się
umierać. [W:] M.de Montaigne, Próby.
T. I. F.
Savater, Symboliczne
zwierzę. Epilog. [W:] Fernando Savater, Proste pytania. Przeł. Sz. Jędrusiak. Kraków 2000. J.
Derrida, Kres człowieka. [W:] J.
Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa
2002, s. 151-183 Anthony
Giddens, Nowoczesność i tożsamość w
epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002, s. 50-97 Daniel
G.Camhy, Gunther Iberer, Nauczanie
‘Filozofii dla dzieci’. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem
uczniów.”Prakseologia nr 1-2, 1990. |
||
Imię i nazwisko
koordynatora przedmiotu |
Barbara Markiewicz |
||
Język wykładowy |
Polski |
||